Facebook Statistics
Značka Kvality

Ministerstvo v médiách

Len polovica výrobkov v obchodoch je zo Slovenska!

08-06-2011

(08.06.2011; Nový Čas; s. 2 3; ivš, df)

PREKVAPIVÝ VÝSLEDOK PRIESKUMU

Prečo uprednostňujeme potraviny zo zahraničia?
BRATISLAVA - Čo denne nakupujeme v obchodoch? Tak práve na to sa zameral prieskum agentúry GfK pre Potravinovú komoru Slovenska. Len polovica produktov, ktoré na pultoch môžeme nájsť, sú slovenské výrobky. To je v porovnaní s našimi susedmi o vyše 20% menej. A pritom naše výrobky sú podľa odborníkov kvalitné a ako sa zdá, sú v súčasnosti tou správnou voľbou, keď sa chcete vyhnúť možným rizikám nákaz.
Pri bežnom nákupe si vyberáme v obchodoch až z viac ako polovice zahraničných výrobkov! Tie vytláčajú slovenské potraviny. Zle sme na tom aj v porovnaní s našimi susedmi. Napríklad v Poľsku si obyvatelia vyberajú až z 85 % domácich výrobkov. "Spomedzi okolitých štátov má Slovensko najnižšie zastúpenie slovenských potravín na pultoch obchodných reťazcov," povedala Jarmila Halgašová, riaditeľka Potravinovej komory Slovenska. Podľa nej je hlavným motívom pre nakupujúceho práve nízka cena, avšak kúpou zahraničných výrobkov podporujeme ekonomiku cudzích krajín. Podľa odborníkov práve naše potraviny prechádzajú lepšou kontrolou. To by v súčasnosti, keď sa šíri nebezpečná smrtiaca baktéria EHEC, malo byť pri nákupoch dôležité. "Na domáce potraviny sa vzťahuje vyššia úroveň kontroly. Doma ich môžeme kontrolovať na viacerých stupňoch od prvovýroby cez distribúciu až po pulty obchodov," upozorňuje hovorca ministerstva pôdohospodárstva Juraj Kadáš. Podľa neho sú práve domáce produkty bezpečnejšou alternatívou. "Pôvod zahraničných produktov je ťažko vystopovať," dodáva.
Podľa hovorcu Kauflandu Martina Gärtnera spoločnosť je s vyše 40 percentným podielom slovenských produktov na pultoch spokojná. Tovar pochádza z celého sveta, najviac je však z krajín Európskej únie. "Výsledky prieskumu nás tešia, veď je to naša dlhodobá stratégia podporovať domácich dodávateľov," zhodnotila hovorkyňa Tesca Oľga Hrnčiarová. Coop Jednota Slovensko má najvyšší podiel slovenských výrobkov. Zvyšok pochádza z krajín EÚ. "Napríklad kvalitné talianske vína, maďarskú papriku, cestoviny z Talianska. Priemyselný tovar je sčasti dovážaný z Číny, ale taktiež ponúkame aj mliečne produkty z Českej republiky, Poľska, cukrovinky z Nemecka, ryby sú nám dodávané z rôznych kútov sveta Nórsko, Írsko, Vietnam, Latinská Amerika," povedal vrchný riaditeľ sekcie obchodu Coop Jednota Slovensko Ján Bilinský. Billa sa dlhodobo snaží o zvyšovanie podielu čerstvých výrobkov od slovenských dodávateľov, pričom pri hydine, čerstvom mase a čerstvom pečive za posledné mesiace dosiahol takmer 100%. "V prípadoch, kde domáci výrobcovia nedokážu zabezpečiť dostatočné objemy, ich dopĺňame najmä českým dovozom. Veľkú časť jabĺk, zemiakov a uhoriek predávame od slovenských dodávateľov, väčšinu čerstvého pečiva nám dodáva firma Penam Slovakia a menšie regionálne pekárne, hydinu spoločnosť Hyza. Čo sa týka mliečnych výrobkov a lahôdok, temer 77 % je slovenského pôvodu, pričom zvyšný sortiment dopĺňame najmä výrobkami z Čiech, Nemecka a Rakúska," povedal operatívny riaditeľ Billy Jiří Králiček. "Skutočné zastúpenie slovenských výrobkov v sortimente je vyššie ako uvedených 15 %," povedala Lucii Borovičková zo spoločnosť Lidl. Podľa nej pod privátnou značkou sú dodávané aj produkty miestnych, teda slovenských výrobcov. Ako uviedla Borovicová pri výbere dodávateľov vždy zohľadňujú kvalitu, cenu a schopnosť dodať požadované množstvo. Tak sa môžu aj naši producenti dostať do zahraničia.

Ako prebiehal prieskum?
Na to, odkiaľ pochádzajú potraviny na pultoch predajní, sa pozrela agentúra v apríli tohto roku. V 360 predajniach sa zamerali na 16 tovarov. Zistili, že celkovo sa v ponuke nachádzalo 50% našich produktov.
Z obchodných reťazcov mali najviac našich produktov v COOP Jednote, až 68,2 %, naopak, najmenej ich bolo v sieti Lidl, a to 15,5%. Z hľadiska druhov tovarov majú najväčšie zastúpenie naše minerálky, najmenej zase konzervované produkty.

Prečo kupovať naše potraviny

  • podporuje sa tým rozvoj ekonomiky Slovenska
  • znižuje sa nezamestnanosť, ľudia nájdu prácu pri produkcii tohto tovaru
  • vyznačujú sa kvalitou a čerstvosťou
  • majú menšiu pravdepodobnosť zdravotných rizík

Značka kvality SK
Ministerstvo pôdohospodárstva podporuje predaj slovenských výrobkov. Ešte v roku 2004 iniciovalo vznik Značky kvality SK, ktorá mala upriamiť pozornosť spotrebiteľov na kvalitné domáce produkty a uľahčiť rozhodovanie pri nakupovaní. Doteraz s touto značkou takmer 70 výrobcov s 350 potravinami.

Klíčky zdrojom nákazy nie sú
BRATISLAVA/HAMBURG: Pátranie po pôvodcovi zabíjajúcej infekcie, ktorú spôsobuje baktéria EHEC, sa stále neskončilo! Klíčky, ktoré od nedele nemeckí experti považovali za možný zdroj sa nepotvrdil sčasti už v pondelok, nádej však ešte do včera vkladali do starého balenie klíčkov. Dnes je už jasné, že kompetetní opäť šľapli vedľa. wČaká sa ešte na výsledky zvyšných 17 vzoriek klíčkov zo 40 odobratých. Infekcia si doposiaľ vyžiadala 22 obetí a viac ako 2700 nakazených. Po včerajšku je dobrou správou, že tempo nárastu nových prípadov sa zastavilo.

Podiel domácich potravín u susedov
Poľsko 85%
Česko 72%
Maďarsko 71%
Slovensko 50%

Harmonogram ministra
AGROpodcast Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Nahlasovanie zásob komodít
Kalkulačky
Farmársky manuál SPP 2023 - 2027
Značka kvality
Projekty podporované z fondov EÚ
Školský program
Agromapy
EFSA – Temporary FC logo_socials
Integrovaný regionálny operačný program 2014 - 2020
Program rozvoja vidieka SR 2014 - 2022
Operačný program Rybné hospodárstvo 2014 - 2022
PRH 2021-2027
INTERREG V-A SK-CZ
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko
Program cezhraničnej spolupráce na programe Interreg V-A Slovensko-Madarsko
Bestslovakfood