Hanbou vpred
(20.06.2011; Sme; s. 9; Šípoš Gabriel)
Po mediálnych škandáloch nízkej hygieny reštaurácií v Los Angeles sa mesto rozhodlo zakročiť. Od roku 1998 sú reštaurácie povinné pri dverách vyvesiť veľkú známku, ktorá zodpovedá výsledku inšpekcie. Od A za dodržiavanie štandardov až po C ako symbolu slabej hygieny.
Do piatich rokov od zavedenia systému áčkarom tržby stúpli, kým céčkarom poklesli. Navyše sa väčšina prevádzok zlepšila na A úroveň. Systém sa napriek opakovaným protestom zväzov reštaurácií šíri do iných štátov v USA.
Potopiť zámer Zsolta Simona zaviesť "tabule hanby" pre obchody s potravinami bolo chybou. Pomoc štátu občanom pri orientácii na trhoch, kde vládne nerovnováha informácií o produktoch medzi predávajúcimi a kupujúcimi, je vítaná a vôbec nie nezvyčajná. Banky sú predsa povinné uvádzať ročný úrok, cigarety majú na balíčkoch varovania o zdravotných rizikách, elektrospotrebiče spotrebu energie a aj samotné potraviny nesú povinné informácie o svojom zložení či kalóriách.
Štát však musí podporovať transparentnosť na trhu premyslene. Informácia by mala byť adresná, podaná laickým jazykom, mala by chváliť, nielen trestať (viď systém známok vs tabule hanby). Užívatelia by ju mali ľahko nájsť, ideálne pri samotnom rozhodovaní o kúpe, a štát by mal kontrolovať podstatné veci, nie formality.
Naše inšpekcie tieto zásady často nespĺňajú. Potravinoví kontrolóri väčšinou nikoho nemenujú, hoci za prvé tri mesiace roka hlásia problémy v 1900 prevádzkach. Obchodná inšpekcia to sčasti robí, ale nepomôže spotrebiteľovi ani len online vyhľadávaním podľa mena či miesta prevádzky na svojom webe, ako to robia v Los Angeles. A zdravotní inšpektori občanovi dokonca odmietnu poskytnúť údaje, ktorí lekári a nemocnice pochybili.