Facebook Statistics
Značka Kvality

Ministerstvo v médiách

Reťazce na Slovákoch šetria

21-07-2011

(20.07.2011; Hospodárske noviny; s. 1, 3; KVARDA František)

Prieskum HN

Potraviny v našich obchodoch sú menej kvalitné.

Bratislava - Potraviny, ktoré obchodné reťazce predávajú Slovákom, sú menej kvalitné než tie v Rakúsku. Potvrdil to prieskum HN, ktorý sa opieral o nákupy lacných produktov v bratislavskej i rakúskej Bille a Lidli. Zistili sme, že väčšina výrobkov spoza hraníc má kvalitnejšie zloženie. Napríklad pri mäsových výrobkoch sú rozdiely zarážajúce. A to najmä v Bille. Reťazce slová o slovenskom "druhoradom trhu" odmietajú, spotrebitelia i minister pôdohospodárstva však bijú na poplach. "Pomôže najmä verejný tlak ľudí," tvrdí minister Zsolt Simon.
Napríklad rakúska šunka stojí toľko, čo slovenská, avšak obsahuje 91 percent mäsa. Slovenská verzia má 70 percent mäsového podielu a o polovicu menej výživovo hodnotných bielkovín. "Ponuka tovaru je v jednotlivých krajinách prispôsobená charakteru dopytu a kúpnej sile obyvateľstva," vysvetľuje Jiří Králíček z vedenia slovenskej Billy. Rozdiel v tomto prípade bol však len jeden eurocent.
Rozdiely sú aj v ďalších výrobkoch. Keksy Clever z Rakúska majú zas viac náplne a niekoľkonásobne viac kakaa. Obalom sa pritom takmer nelíšia od slovenských, a dokonca sú o čosi lacnejšie. Sklamaním zo siete Lidl bol lacný kečup. Rakúšania si priplatia 10 centov, ale dostanú kečup so 70 percentami paradajok, Slováci, hoci formálne pod inou značkou, dostanú len necelých 20 percent paradajkového obsahu.
Aby bolo porovnanie výrobkov relevantné, HN sa rozhodli "posvietiť si" na najlacnejšie produkty vlastných značiek Billy a Lidla teda dvoch sietí, ktoré pôsobia v Rakúsku aj u nás. Z dvanástich sledovaných produktov mala väčšina lepšie zloženie v Rakúsku. Len štyri boli identické.
O tom, že do východoeurópskych košíkov putujú druhoradé tovary, sa šepká už dlho. Pripojil sa aj minister pôdohospodárstva Zsolt Simon (Most Híd). "V žiadnom prípade nepovažujeme slovenský trh za druhoradý," presviedča hovorkyňa Lidla Lucie Borovičková. Argumentuje aj tým, že privátne značky sú "z povahy svojho poslania lacnejšie". Minister vidí za súčasným stavom privysoké marže reťazcov u nás. Sľubuje "vyvíjanie tlaku na reťazce" a nové opatrenia, napríklad ohlasovaciu povinnosť pri dovoze potravín.
Podľa riaditeľky Potravinárskej komory Jarmily Halgašovej však "druhoradí" určite nie sme, tvrdí, že naši poľnohospodári bojujú s nízkymi eurodotáciami a vysokou DPH. Výrobcovia podľa nej prispôsobujú potraviny požiadavkám obchodníkov a konzumentov. Hovorca Slovenskej potravinárskej a poľnohospodárskej komory Stanislav Nemec však otvorene hovorí o cenovom tlaku na dodávateľov, ktorý negatívne vplýva na kvalitu. "Najvýraznejšie sa to prejavuje tam, kde nefunguje spotrebiteľský patriotizmus a povedomie. Teda aj na Slovensku," hovorí. To sa podľa neho stáva "odbytiskom mnohých menej kvalitných potravín".
***
* Porovnanie tovaru u nás a v Rakúsku
Šunka
podiel mäsa 70 percent na Slovensku, 91 percent v Rakúsku
Čokoládová nátierka
podiel lieskovcov 2 percentá na Slovensku, 13 percent v Rakúsku
Keksy
podiel kakaa 4 percentá na Slovensku, 12 percent v Rakúsku


Harmonogram ministra
AGROpodcast Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Nahlasovanie zásob komodít
Kalkulačky
Farmársky manuál SPP 2023 - 2027
Značka kvality
Školský program
Agromapy
EFSA – Temporary FC logo_socials
Integrovaný regionálny operačný program 2014 - 2020
Program rozvoja vidieka SR 2014 - 2022
Operačný program Rybné hospodárstvo 2014 - 2022
PRH 2021-2027
INTERREG V-A SK-CZ
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko
Program cezhraničnej spolupráce na programe Interreg V-A Slovensko-Madarsko
Bestslovakfood