Štátny tajomník Štefan Adam sa zúčastnil na XIII. ročníku konferencie o obchode a marketingu INTRACO SPECIAL a na Európskom dni obchodu
Bratislava – 6.november 2012) Na XIII. ročníku konferencie o obchode a marketingu INTRACO SPECIAL a Európskom dni obchodu sa stretli zástupcovia Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR, Ekonomickej univerzity v Bratislave, Potravinárskej komory Slovenska a Slovenského združenia pre značkové výrobky a mnohé súkromné podnikateľské subjekty. Mottom XIII. ročníka konferencie bola „Kvalita – zodpovednosť nás všetkých!“.
Štefan Adam oboznámil účastníkov so stavom rezortu a dotkol sa aj obchodných vzťahov medzi našimi dodávateľmi poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov s ich odberateľmi pôsobiacimi v obchode s potravinami na Slovensku, hlavne z pohľadu podielu slovenských potravinárskych výrobkov na pultoch predajní.
„ Čo sa týka zvyšovania podielu slovenských potravinárskych výrobkov v obchodnej sieti, rád by som uviedol, že naše ministerstvo pripravuje niekoľko krokov na to, aby sa zabezpečila a obnovila výroba tých produktov, ktoré boli vytlačené z domáceho trhu dovozmi obdobných výrobkov zo zahraničia. Túto situáciu sa naše ministerstvo snaží zmeniť aj organizovaním pracovných stretnutí s jednotlivými obchodnými systémami, pôsobiacimi na slovenskom trhu s potravinami, za spoluúčasti podnikateľských združení potravinárskeho priemyslu ako aj zástupcov samotných výrobcov. Musím povedať, že samotné obchodné systémy prejavili záujem a ochotu zvyšovať podiel slovenských výrobkov vo svojich obchodných sieťach. Tento záujem a ochotu sme len privítali,““ uviedol Štefan Adam. „Ministerstvo sa takisto zameria aj na prvovýrobu, ktorá by dodávala do spracovateľského priemyslu dostatok základných a kvalitných surovín. Politiku v poľnohospodárstve a potravinárstve musíme pripraviť tak, aby sa aj prvovýroba, aj spracovateľský priemysel revitalizovali a dostali sa na úroveň spred niekoľkých rokov. Čo sa týka podpory výrobcov, ministerstvo sa bude okrem iného snažiť na úrovni Európskej únie vyrovnať úroveň dotácii poskytovaných na Slovensku, na úroveň dotácií poskytovaných „starým“ členským krajinám. Pri návrhoch národných opatrení na podporu výrobcov prihliadame aj na novo pripravovanú Spoločnú poľnohospodársku politiku EÚ, v rámci ktorej sa už robí na druhom pilieri. Budeme musieť vychádzať z možností spolufinancovania našich opatrení z prostriedkov EÚ a kde to nepôjde budeme musieť pripraviť opatrenia a nájsť finančné prostriedky z vlastných, národných zdrojov na oživenie niektorých oblasti tak poľnohospodárstva, ako aj potravinárstva. Ako som už povedal, našim eminentným záujmom je dosiahnuť vyrovnanie vzťahov vo vertikále výroby, spracovania a odbytu potravín. ,“ deklaroval štátny tajomník.
Následne Štefan Adam podrobnejšie informoval o koncepcii podpory predaja agropotravinárskych výrobkov. Oznámil, že "Značka kvality SK" sa mení na "Značku kvality a pôvodu" a v tejto súvislosti definoval, čo to slovenská potravina (slovenský výrobok) vlastne je:
1. Výrobky a potraviny musia spĺňať požiadavky ustanovené v Zákone NR SR č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov
2. Ak ide o mliečne výrobky, mäsové výrobky, hydinové výrobky a mlynské výrobky, cestoviny, chlieb a pečivo, rastlinné tuky a oleje, výrobky zo sladkovodných rýb, výrobky z ovocia a zeleniny a polotovary z nich, minerálne vody a nealkoholické nápoje, spotreba surovín z domácej výroby musí byť najmenej 75 % z celkovej spotreby surovín, pričom pri výpočet percentuálneho zastúpenia surovín sa nezapočítava pridaná voda
3. Ak ide o výrobky a potraviny, ktoré nie je možné vyrábať bez surovín z dovozu, pretože tieto nemožno v Slovenskej republike dopestovať, získať, alebo vyrobiť v požadovanom množstve a kvalite, podiel domácej suroviny nie je predpísaný. V takomto prípade musí žiadateľ o Značku kvality SK jasne zdôvodniť, prečo nemá stanovený podiel suroviny domáceho pôvodu
4. Všetky rozhodujúce fázy výrobného procesu výrobku sa musia uskutočniť na území Slovenskej republiky, s výnimkou surovín z dovozu.
Na konferencii diskutovali na témy:
FENOMÉN DOBY
– Označovanie slovenských výrobkov ako fenomén doby
– Podiel slovenských potravín obchod verzus HoReCa (HoReCa = Odvetvie hotelov, reštaurácií a stravovacích služieb)
– Potravinové kauzy a nástroje na ich zamedzenie
MENŠIE NÁKLADY NA USPOKOJENIE RASTÚCICH POTRIEB ZÁKAZNÍKA
FIKCIA ALEBO REALITA
– Prínosy spolupráce na princípoch ECR pre účastníkov trhu (ECR = efektívna spotrebiteľská reakcia)
– Projekt VITAKIDS – partnerstvo v prospech detí
– ECR pracovná skupina Benchmarking
OBCHOD AKTUÁLNE
– Ambulantný predaj z rôznych uhlov pohľadu
– Podiel značky na poľudštení retailu
– Prečo online focus group ?
– Sociálne médiá : Príležitosť alebo len príťažlivosť ?