Facebook Statistics
Značka Kvality

Sekcia poľnohospodárstva a služieb

Ľubomír Jahnátek: Väčšina obchodníkov ceny znížila

26-01-2016

(Bratislava, 26. január 2016) - Monitoring spotrebiteľských cien v súvislosti so znížením sadzby DPH na vybrané potraviny prebieha v reprezentatívnej vzorke 183 predajní 10 obchodných reťazcov, ktorých podiel na maloobchodnom predaji potravín presahuje 85%.

Monitoring vykonávajú Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora, Potravinárska komora Slovenska, Agrárna komora Slovenska a Jednota dôchodcov na Slovensku, pričom nimi zozbierané údaje následne spracúva a analyzuje Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.

„Monitorovacie skupiny od novembra 2015 skúmali, či nastal ku koncu roka nejaký pohyb cien reprezentatívnej vzorky výrobkov. Najčastejšie sledovanými výrobkami  bolo maslo, mlieko, čerstvý chlieb, bravčové mäso a hydinové mäso,“ povedal minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Ľubomír Jahnátek.

Počet zozbieraných údajov za jednotlivé kategórie potravín odráža výskyt a dostupnosť výrobkov na pultoch predajní ako aj podiel danej kategórie na predaji potravín, a preto aj počet údajov o cenách mäsa z kôz, králikov, oviec a jahniat a sladkovodných rýb bol podstatne nižší.

V období od novembra 2015 do decembra 2015 bol priemerný pokles cien všetkých kategórií potravín na úrovni 5,10% (z toho maslo –14,47%, bravčové mäso -2,72%, hydinové mäso -1,27%, ceny mlieka a čerstvého chleba zostali na rovnakej úrovni).

Od decembra 2015 do januára 2016 dosiahol priemerný pokles cien všetkých kategórií potravín hodnotu 7,72% (z toho maslo -8,82%, mlieko -9,09%,čerstvý chlieb -9,17%, bravčové mäso -10,02%, hydinové mäso -9,28%).

Celkovo za obdobie od novembra 2015 do januára 2016 spotrebiteľské ceny za všetky sledované kategórie potravín klesli priemerne o 12,42% (z toho maslo -22,01%, mlieko -9,09%,čerstvý chlieb -9,17%, bravčové mäso -12,47%, hydinové mäso -10,43%)

Vychádzajúc zo získaných údajov o spotrebiteľských cenách predstavoval pokles spotrebiteľských cien za obdobie od novembra 2015 do januára 2016 po jednotlivých obchodných reťazcoch nasledujúce hodnoty: BILLA 10,46%, LIDL 9,84%, Kaufland 19,18%, TESCO 12,57%, Diligentia a TERNO Group 26,29%, CBA 5,23% a COOP Jednota 9,91%. Obchodné reťazce Carrefour a Labaš FRESH nebolo možné z dôvodu nedostatočného počtu údajov jednoznačne vyhodnotiť.

„Na základe predbežných výsledkov monitoringu usudzujeme, že veľké obchodné subjekty premietli zníženie sadzby DPH do spotrebiteľských cien v súlade s podpísaným memorandom. Prípady nepremietnutia zníženej sadzby DPH do cien sa vyskytli častejšie u malých predajní a subjektov, ktoré nie sú členmi Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR alebo Slovenskej aliancie moderného obchodu, a teda sa ich memorandum netýka.“ zhodnotil výsledky monitoringu minister Jahnátek.


Harmonogram ministra
AGROpodcast Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Nahlasovanie zásob komodít
Kalkulačky
Farmársky manuál SPP 2023 - 2027
Značka kvality
Školský program
Agromapy
EFSA – Temporary FC logo_socials
Integrovaný regionálny operačný program 2014 - 2020
Program rozvoja vidieka SR 2014 - 2022
Operačný program Rybné hospodárstvo 2014 - 2022
PRH 2021-2027
INTERREG V-A SK-CZ
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko
Program cezhraničnej spolupráce na programe Interreg V-A Slovensko-Madarsko
Bestslovakfood