Facebook Statistics
Regionálny rozvoj

/index.php?navID=89

Regionálny rozvoj sa v programovom období 2014 – 2020 uskutočňuje realizáciou Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP)

Gestorom IROP pre programové obdobie 2014 – 2020 je Sekcia IROP. Jeho globálnym cieľom je prispieť k zlepšeniu kvality života a zabezpečiť udržateľné poskytovanie verejných služieb s dopadom na vyvážený a udržateľný rozvoj, hospodársku, územnú a sociálnu súdržnosť regiónov, miest a obcí. 

Prioritné osi IROP

PO1: Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch 
PO2: Ľahší prístup k efektívnym a kvalitnejším verejným službám 
PO3: Mobilizácia kreatívneho potenciálu v regiónoch 
PO4: Zlepšenie kvality života v regiónoch s dôrazom na životné prostredie 
PO5: Miestny rozvoj vedený komunitou 
PO6: Technická pomoc 

Riadiacim orgánom pre IROP (RO pre IROP) je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja  a informatizácie SR.

Funkciu sprostredkovateľských orgánov pre IROP (SO pre IROP) plnia Ministerstvo zdravotníctva SR, Ministerstvo kultúry SR, samosprávne kraje (okrem BBSK) a krajské mestá.

Bicykel spaľuje tuky a šetrí peniaze. Naopak, auto spaľuje peniaze a šetrí tuky

22-06-2018

Na Slovensku vznikne v najbližšej budúcnosti vyše 150 kilometrov nových mestských cyklociest. Pribudnú aj parkovacie domy a systém automatickej požičovne bicyklov.

  • Na Slovensku pribudne v mestách viac ako 150 kilometrov cyklociest
  • Doteraz MPRV SR v troch kolách podporilo 63 cykloprojektov z celého Slovenska za 30,7 mil. eur
  • Celkovo pôjde z fondov EÚ na rozvoj cyklodopravy 81,8 mil. eur

„Podobne ako je tomu v iných európskych krajinách, cyklodoprava získava čoraz väčšiu popularitu aj na Slovensku. Ľudia hľadajú alternatívu k čoraz upchatejším cestám. Bicykle neznečisťujú ovzdušie, nespôsobujú hluk a nevytvárajú zápchy. S bicyklom sa dá ľahko zaparkovať a pohybom prospievame aj nášmu zdraviu,“ uviedla Gabriela Matečná, podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Ministerstvo v decembri 2016 spustilo cez Integrovaný regionálny operačný program (IROP) výzvu na zvyšovanie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy (predovšetkým cyklistickej dopravy) na celkovom počte prepravených osôb. Celkovo je na nemotorovú dopravu vyčlenených 81,8 mil. eur. Financie možno získať na obnovu a rekonštrukciu už existujúcich a budovanie nových cyklistických komunikácií, výstavbu doplnkovej cyklistickej infraštruktúry a tiež na propagáciu a zvyšovanie atraktivity cyklistickej dopravy vo verejnosti. Dosiaľ regióny ministerstvu predložili 87 cyklistických projektov, z čoho bolo schválených 63 projektov v objeme 30,680 mil. eur a v celkovej dĺžke 155 kilometrov. Okrem cyklociest mestá predložili aj projekty zamerané na cyklistickú infraštruktúru. Pre Trnavu bol schválený automatický parkovací dom pre bicykle pri železničnej stanici. V Košiciach vznikne systém zdieľania bicyklov, teda bike-sharing.

„Keď sme pred piatimi rokmi prišli s témou cyklistickej dopravy, mnohí ju považovali za podružnú. To sa mení. Čoraz viac ľudí si uvedomuje, že nemôžeme jednostranne podporovať iba rozvoj individuálnej automobilovej dopravy. Už sa ozývajú primátori viacerých miest, že podľa vzoru ostatných európskych miest chcú znížiť podiel individuálnej automobilovej dopravy. Vďaka dobrej administrácii ministerstva pôdohospodárstva a kvalitnej príprave regionálnej samosprávy máme nielenže schválené desiatky projektov, ale už aj fyzicky budujeme nové cyklocesty,“ uviedol Peter Klučka, národný cyklokoordinátor, ktorý poukázal na viaceré výhody bicyklov oproti autám. „Bicykel spaľuje tuky a šetrí peniaze. Naopak, auto spaľuje peniaze a šetrí tuky.“ Podľa Petra Klučku bicykel tiež dáva človeku slobodu a deň strávený na bicykli sa nezapočítava do dĺžky ľudského života.

V rámci eurofondovej výzvy na nemotorovú dopravu sú oprávnení predkladať projekty obce, samosprávne kraje, mimovládne organizácie a subjekty poskytujúce pravidelnú verejnú osobnú dopravu. Oprávnenými výdavkami sú rekonštrukcia, modernizácia a výstavba infraštruktúry pre nemotorovú dopravu, propagácia a zvyšovanie atraktivity cyklistickej dopravy vo verejnosti. Žiadať finančné prostriedky je možné aj na budovanie prvkov upokojovania dopravy ako napríklad pešie zóny, zdieľané priestory či napríklad vylúčenie individuálnej automobilovej dopravy z ulíc. Z výzvy je tiež možné podporiť zvyšovanie bezpečnosti zraniteľných účastníkov cestnej premávky ako je odstraňovanie úzkych miest v pešej doprave, odstraňovanie bariér pri prestupovaní.

 

V prílohe nájdete zoznam všetkých schválených cyklistických projektov aj prehľadné grafy a tabuľky.

Prílohy (dokumenty na stiahnutie)



AGROpodcast Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Kalkulačka SPP 2023 – 2027
Agromapy
EÚ-štrukturálne a investičné fondy
Operačný program Kvalita životného prostredia 2014-2020
Značka kvality
EFSA – Temporary FC logo_socials
Integrovaný regionálny operačný program 2014 - 2020
Program rozvoja vidieka SR 2014 - 2022
Operačný program Rybné hospodárstvo 2014 - 2022
INTERREG V-A SK-CZ
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko
Program cezhraničnej spolupráce na programe Interreg V-A Slovensko-Madarsko
Program cezhraničnej spolupráce ENPI Maďarská republika - Slovenská republika - Rumunsko - Ukrajina
Program cezhraničnej spolupráce Poľsko - Slovenská republika
Regionálny operačný program
Operačný program Bratislavský kraj
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Česká republika
Program cezhraničnej spolupráce Maďarská republika - Slovenská republika
Bestslovakfood