Facebook Statistics
Značka Kvality

Ministerstvo v médiách

Potravinový pranier na webe je zbytočný. Ľudí zaujíma cena, nie chyby

15-02-2013

 

(15.02.2013; www.aktualne.sk; Slovensko, 00.00, s. -; Kubovič Ondrej)

BRATISLAVA - Slovenskí spotrebitelia si už niekoľko mesiacov môžu na webe pozrieť, ako obstál ich obchod v kontrolách veterinárov. Samotný portál ministerstva je však podľa odborníka v súčasnej forme len zbytočnou aktivitou. Nedokáže totiž ovplyvniť nákupné správanie ľudí.

Analytik Ľubomír Drahovský z agentúry prieskumu trhu Terno síce považuje každé informovanie spotrebiteľa za dobré, celkovú aktivitu rezortu okolo potravinového webu - kontrola.mpsr.sk - však považuje za zbytočnú.

"V súčasnej situácii, keď sa spotrebiteľ rozhoduje pri svojich nákupoch podľa veľkosti svojej peňaženky, je zbytočné mu hovoriť kde sú, a kde nie sú chyby. Svoj názor už má," myslí si odborník.

Správanie spotrebiteľov by však podľa Drahovského mohla ovplyvniť napríklad aktuálna cenová mapa. Podľa nej by si totiž ľudia vyberali predajne s nižšími cenami.

Čo analytik vidí ako pozitívum portálu je, že stále výraznejšie upozorňuje na domácu produkciu a potraviny, ktorých je v obchodoch málo. Naopak negatívom je jeho zameranie na vyspelých spotrebiteľov s prístupom na internet. Tých totiž výsledky ovplyvnia len ťažko.

Portál zmení tvár

Ministerstvo pôdohospodárstva pre Aktuálne.sk uviedlo, že portál od jeho spustenia (18. októbra 2012) navštívilo 126-tisíc ľudí. Ako ďalej uviedla hovorkyňa rezortu Zuzana Gulová, rezort má v súvislosti s webom pripravených aj niekoľko noviniek.

"Ministerstvo v spolupráci so Štátnou veterinárnou a potravinovou správou v súčasnosti pracuje na tom, aby sa portál potravinových kontrol zaktualizoval, aby obsahoval viac údajov a detailnejšie informoval spotrebiteľov o nepoctivých obchodníkoch," povedala s tým, že doposiaľ fungovala len skušobná verzia stránky.

Zmeny by mali jej návštevníci vidieť už od 1. apríla 2013, keď vstúpi do platnosti aj novelizovaný zákon o potravinách. Dostať by sa mali k širšiemu spektru informácii, a to najmä pri nebezpečných výrobkoch.

Chýbať by po novom nemalo označenie, šarža, fotografie či miesto, kde sa problémový tovar nachádza. Tie majú pomôcť aj v prípadoch, keď si už zákazník produkt odniesol domov.

Slovenský portál pritom v konkrétnosti doteraz zaostával za svojím českým vzorom - potravinynapranyri.cz. Ten spotrebiteľom prinášal oveľa priamočiarejšie údaje. Česi si na rozdiel od Slovákov mohli pozrieť konkrétny výrobok, krajinu pôvodu, obchod, ktorý ho predáva a tiež podmienku, ktorej nevyhovel.

Staré informácie

"Musím kvitovať všetky formy informovania spotrebiteľov o výsledkoch kontrol. Na druhej strane musím povedať, že sa s touto stránkou neviem v plnej miere stotožniť. Je nedostatočná," povedal pre Aktuálne.sk exminister pôdohospodárstva Zsolt Simon (Most-Híd).

Ako vysvetlil, veľkým mínusom je samotná aktualizácia serveru. Aj podľa novelizovaného zákona totiž bude môcť zverejniť len právoplatné rozhodnutia. Tie pritom často prichádzajú až po mesiacoch či dokonca rokoch súdnych sporov.

"Na aký účel teda bude slúžiť informácia, že minulý rok reťazec predával pokazené mäso?," pýta sa Simon. "Je to neaktuálny údaj. Nie je tam vyšpecifikované ani aký tovar bol zlý," doplnil ďalšie neduhy portálu.

Za lepšie by považoval nedigitálne riešenie, ktoré by obchodom nariadilo umiestniť pred svoje predajne tzv. "tabule hanby". Na nich by museli uvádzať, akých prešľapov sa pri poslednej kontrole dopustili. Zákazníci by si vďaka tabuliam mohli bez zbytočného hľadania informácie na mieste prečítať.

Aj spotrebiteľská ombudsmanka a poslankyňa Obyčajných ľudí a nezávislých osobnosti (OĽaNO) Helena Mezenská označila snahu rezortu zverejniť čo možno najviac údajov za dobrú. Informácie potravinového portálu ale boli podľa nej doposiaľ užitočné hlavne pre odbornú verejnosť.

"Mám obavy, že pre bežných spotrebiteľov a napríklad dôchodcov, ktorí nemusia mať prístup na internet, sú tie údaje prakticky nesprístupnené," odhadla pre Aktuálne.sk.

Informácie o rizikových potravinách by Mezenská navrhovala šíriť skôr prostredníctvom verejnoprávnych médií, ktoré majú celoplošný dosah. Zvolila by tiež konkrétnejšiu formu. Suché texty, odkazy na zákony či paragrafy, ktoré doposiaľ stránka prinášala, totiž boli pre bežných spotrebiteľov málo zrozumiteľné.

Na Slovensku navyše chýbajú spotrebiteľské združenia, ktoré by pomohli podobný obsah "tlmočiť" do zrozumiteľnejšieho jazyka. Mezenská, ktorá pôsobila v mimovládke Ombudspot pritom tvrdí, že v ich rozvoji bráni aj samotný štát, ktorý na ich podporu dáva len miminum financií.

"Je tam veľa vecí, ktoré treba prebádať, vysvetliť. Aké opatrenia sa prijímajú, či pomáhajú spotrebiteľom. To premostenie je potrebné. Nemáme na to ale vytvorený medzičlánok, a ak aj je, tak funguje v podvyživenom rámci," myslí si.

 


Harmonogram ministra
AGROpodcast Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Nahlasovanie zásob komodít
Kalkulačky
Farmársky manuál SPP 2023 - 2027
Značka kvality
Školský program
Agromapy
EFSA – Temporary FC logo_socials
Integrovaný regionálny operačný program 2014 - 2020
Program rozvoja vidieka SR 2014 - 2022
Operačný program Rybné hospodárstvo 2014 - 2022
PRH 2021-2027
INTERREG V-A SK-CZ
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko
Program cezhraničnej spolupráce na programe Interreg V-A Slovensko-Madarsko
Bestslovakfood