Facebook Statistics
Značka Kvality

Ministerstvo v médiách

Farmári dostávajú viac podpory z verejných zdrojov

13-07-2011

(11.07.2011; Euroreport plus; č. 5 7, s. 48; Špáni Ivan)

Prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) sa vyplácajú verejné prostriedky na podporu poľnohospodárstva, potravinárstva, lesného a rybného hospodárstva aj rozvoja vidieka z fondov EÚ a zo štátneho rozpočtu SR. O konkrétnostiach s publicista Ivan Špáni zhováral s Vadimom Harajom, generálnym riaditeľom agentúry.

* Koľko financií sa od vzniku agentúry až doteraz vyplatilo?
Platby sledujeme podľa podporných schém a opatrení. Na podporu poľnohospodárov vyplácame z roka na rok viac verejných prostriedkov. Vlani sme poukázali žiadateľom na takmer 20 000 platieb z priamych podpôr vyše 349,4 milióna eur zo zdrojov EÚ a 107 miliónov eur zo štátneho rozpočtu, a tiež 20,6 milióna eur v rámci štátnej pomoci. Okrem toho na opatrenia Programu rozvoja vidieka SR na roky 2007 2013 PPA uzavrela 1 820 zmlúv na 198 mil. eur a na realizované projekty poukázala 2 319 platieb v sume 285 mil. eur. Tieto prostriedky nie sú však určené iba poľnohospodárom, ale aj lesníkom, obciam, spracovateľom a ďalším oprávneným žiadateľom.

* Už sa približujeme sumám, aké získavajú poľnohospodári v "starých" krajinách EÚ?
Úroveň priamych platieb by v roku 2013 mala v SR dosiahnuť 100 % schválených limitov. No východisková pozícia Slovenska pri vstupe do EÚ bola úplne iná ako v EÚ. Takže hoci dosiahneme 100 % dohodnutého čerpania zdrojov EÚ, nedostaneme sa na úroveň platieb, aké dostávajú farmári v "starých" krajinách. Výrazný vplyv na výšku podpôr má schopnosť krajiny dofinancovať niektoré druhy platieb z vlastného rozpočtu. Slovenská republika nie je schopná dofinancovať platby do plnej výšky, finančných zdrojov je málo. Naši farmári po vstupe do EÚ dostávajú viac finančných prostriedkov ako pred rokom 2004, no komparatívne výhody, ktoré mali slovenskí poľnohospodári na spoločnom trhu pred niekoľkými rokmi, sa postupne strácajú.

* Na časť platieb má žiadateľ nárok, ak splní podmienky a prihlási sa, musí ich dostať. O časti platieb sa však rozhoduje, a nie každý ich dostane. Ako obmedzíte podozrenia a obvinenia z klientelizmu či korupcie?
Už sme obmedzili. Celý systém poskytovania platieb a výberu žiadateľov je transparentný, kontrolovateľný a niekoľkokrát ročne kontrolovaný auditmi Európskej komisie, Európskeho dvora audítorov aj národnými inštitúciami. Okrem toho MPRV SR ako orgán, ktorý agentúre udeľuje certifikáciu , zabezpečuje kontrolu dodržiavania akreditačných kritérií. Každý rok vykonáva v PPA certifikačnú previerku a v koncoročnej správe pre Brusel konštatuje, či a ako plní akreditačné kritériá.
Z podmienenej akreditácie, ktorú minister Z. Simon udelil agentúre pre opakujúce sa závažné nedostatky po svojom nástupe v septembri, sme už získali riadnu, plnú akreditáciu. Podarilo sa nám v priebehu pol roka odstrániť všetky závažné nedostatky.

* Nemáte predsa k dispozícii toľko prostriedkov, aby získali na programy podporu všetci, ktorí o ňu žiadajú. Musíte vyberať, a odmietnuť mnohých, ktorí aj splnia všetky kritériá.
Každý žiadateľ si vie aj sám vypočítať, koľko bodov môže podľa ustanovení príručky pre žiadateľa získať. Žiadosti sa potom zoradia podľa bodového hodnotenia.

* Takže všetci sú potom spokojní, nikto sa nesťažuje? Neobviňujú vás uchádzači, že mali dostať podporu a nedostali?
Nespokojní žiadatelia nás budú obviňovať stále, pretože požiadavky na podporu sú dvojnásobne až trojnásobne vyššie ako limity. Žiaľ, v minulom období sa vyskytlo viac nezrovnalostí. Nemalo by sa to stať, keby ministerstvo lepšie rozpracovalo kritériá a metodické postupy.

* Kto kontroluje korektnosť prideľovania prostriedkov?
Externé kontrolné inštitúcie EÚ, ako aj naše národné inštitúcie. Kritériá stanovuje ministerstvo, nie PPA. Dodržiavanie stanovených kritérií a ich plnenie kontrolujú každodenne zamestnanci PPA. Práve táto kontrola je totiž hlavnou úlohou akreditovanej platobnej agentúry. Výber žiadateľov, u ktorých budú vykonané kontroly na mieste, vyplýva z rizikovej analýzy. Európska legislatíva určuje minimálny podiel žiadostí, ktoré musia byť ročne prekontrolované na mieste, priamo u žiadateľa. Kontrolóri rotujú, aby sa obmedzili väzby na kontrolované podniky.

* Nájdu kontroly aj nejaké závažné nezrovnalosti pri prideľovaní prostriedkov?
Nájdu. No väčšinou ide o nezrovnalosti, ktoré nevyplývajú z chýb v agentúre pri rozhodovaní o podporách, ale z toho, že žiadatelia uviedli omylom nesprávne údaje, alebo jednoducho klamali. Žiaľ, v uplynulom štvorročnom období, za minulej vlády, sa určité vzťahy týkajúce sa uplatnenia transparentnosti a dôvera, akú požívala PPA v orgánoch EÚ, pokazili, stali sme sa nedôveryhodnými. PPA prijíma rôzne podnety a sťažnosti, a kým sa nepreveria, pozastavili sme na niekoľko mesiacov schvaľovanie žiadostí v rámci niektorých opatrení PRV.

* Kontrolujete využívanie vyplatených prostriedkov z projektových podpôr a zo štátnej pomoci. Čo sa pri takýchto kontrolách zisťuje a ako ste prípadné porušenia platobných podmienok sankcionovali?
Kontrolný systém je nastavený tak, že príslušné útvary PPA zabezpečujú formou následných finančných kontrol a auditných akcií overenie plnenia podmienok zmluvy a účelu projektu. Evidujeme 149 nezrovnalostí vo výške 2,1 milióna eur. V 38 prípadoch už boli pridelené prostriedky vrátené, 16 prípadov je odstúpených na súdne konanie, ďalšie sú v štádiu riešenia.

* Koľko sa už vyčerpalo zo schválených 2,56 mld. eur Programu rozvoja vidieka SR 2007 2013?
Sme v "ažurite", doteraz sa vyčerpalo 48 % prostriedkov, predpokladáme, že do konca rozpočtového obdobia sa vyčerpajú všetky.

* Na čo sa použili?
Ťažiskom je modernizácia poľnohospodárskych podnikov a rozvoj spracovateľského priemyslu. Škoda, že program nebol dobre nastavený, mal vysoké hranice kritérií, takže nepodporil vyšší počet žiadateľov, najmä menších.

* Čo pozitívne priniesli tieto podpory poľnohospodárom a ekonomike SR?
Najväčší prínos vidím v zmene myslenia. Poľnohospodári sa naučili reagovať strategicky. Vidno nové prevádzky, nové konkurencieschopné výrobky obohatili trhy. Veľa však závisí od manažmentu. V tých istých podmienkach s rovnakou podporou jeden podnik "ide", a susedný nie. Pri podnikoch, ktoré sa sústredili iba na získavanie dotácií, je otázkou času, dokedy vydržia. Rastú podniky, ktoré stavajú stratégiu svojho rozvoja na konkurenčných a kvalitných výrobkoch s pridanou hodnotou a reagujú na trendy poľnohospodárskej politiky.


Harmonogram ministra
AGROpodcast Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Nahlasovanie zásob komodít
Kalkulačky
Farmársky manuál SPP 2023 - 2027
Značka kvality
Školský program
Agromapy
EFSA – Temporary FC logo_socials
Integrovaný regionálny operačný program 2014 - 2020
Program rozvoja vidieka SR 2014 - 2022
Operačný program Rybné hospodárstvo 2014 - 2022
PRH 2021-2027
INTERREG V-A SK-CZ
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko
Program cezhraničnej spolupráce na programe Interreg V-A Slovensko-Madarsko
Bestslovakfood