Facebook Statistics
Značka Kvality

Ministerstvo v médiách

Cieľom je udržať na Slovensku konkurencieschopné poľnohospodárstvo

08-01-2013

(31.12.2012; Euroreport plus; č. 11-12, s. 18, 19; Šucha Jozef)

S ministrom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ľubomírom Jahnátkom sa rozprával publicista Jozef Šucha

* V ostatnej dobe bolo niekoľko prípadov, keď sa do obchodov dostali potraviny priamo ohrozujúce životy spotrebiteľov. Aké opatrenia pripravuje vláda okrem tých, ktoré veľmi aktuálne prijala, aby sa podobné prípady už nemohli opakovať?


Vzhľadom na to, že v rámci EÚ platí princíp voľného pohybu tovaru a nie je možné vykonávať kontrolu priamo na hraniciach, zvýšili sme frekvenciu kontrol potravín už pri ich preprave, kde dochádza najčastejšie k porušeniu podmienok zachovania bezpečnosti potravín. Túto oblasť sme aj legislatívne podchytili v rámci novely zákona o potravinách, podľa ktorej bude orgán potravinovej kontroly oprávnený nariadiť zničenie potraviny na náklady prevádzkovateľa potravinárskeho podniku a zakázať jazdu vozidlom až do splnenia nariadeného opatrenia, alebo nariadiť jazdu vozidla do určeného cieľa na splnenie nariadeného opatrenia, ak táto potravina pri preprave nesplnila hygienické podmienky a podmienky bezpečnosti. Novelou sa tiež sprísňuje predaj potravín ambulantnou formou, pretože sa limituje takýto predaj iba priamo do obce a každý predaj musí byť starostom vopred ohlásený pod hrozbou vysokej sankcie. Túto novelu už prerokovala vláda 2. novembra a postúpila ju na ďalšie konanie do výborov Národnej rady Slovenskej republiky.


* Veľké nedostatky sa vyskytujú čoraz častejšie aj v oblasti kvality potravín. Stačí proti tomuto neduhu bojovať len zvýšením kontroly potravín, ktoré už sú na pultoch predajní?
 

Prvoradá je kontrola všetkých potravín bez ohľadu na to, či ide o domáce potraviny, potraviny distribuované z iných členských štátov EÚ alebo dovážané potraviny z tretích krajín. Kvalitu domácich potravín a dovážaných potravín vieme zabezpečiť národnou legislatívou, avšak kvalita potravín dovážaných z ostatných členských štátov EÚ je závislá od legislatívy platnej v týchto jednotlivých štátoch. Samozrejme, v rámci EÚ existuje aj spoločná legislatíva na niektoré komoditné skupiny potravín alebo samostatné potraviny, ako sú cukor, čokoláda, konzumné mlieko, maslo, čerstvé ovocie a zelenina a iné. Pri distribúcii tých potravín z členských štátov EÚ, ktoré nie sú upravené komunitárnou legislatívou, je potrebné, aby sa kontrolné orgány oboznámili s národnou legislatívou jednotlivých členských štátov a kontrolu vykonávali podľa nej, pretože tieto predpisy musia zahraniční výrobcovia dodržiavať aj pri distribúcii potravín do ostatných členských štátov. Na poli zvyšovania kvality potravín na pultoch musia svoju povinnosť vykonať aj spotrebitelia a neuspokojiť sa s lacným tovarom pochybného pôvodu a kvality.


* Vzťahy v obchodných reťazcoch a umiestňovanie domácich produktov na pulty predajní sú stále horúce témy. Podarí sa nájsť dohodu, ktorá uspokojí predajcov a súčasne prispeje k rozvoju domácej potravinárskej výroby?
 

Treba si uvedomiť, že ak by vývoj podielu slovenských potravinárskych výrobkov pokračoval súčasným tempom, mohlo by nastať určité riziko v zachovaní tradičných odvetví slovenského potravinárskeho priemyslu.

Naše ministerstvo sa preto snaží danú situáciu zmeniť a organizuje pracovné stretnutia s jednotlivými obchodnými systémami pôsobiacimi na slovenskom trhu s potravinami s cieľom nájsť vzájomne výhodné podmienky a nastaviť odbytové cesty pre prvovýrobcov a spracovateľov a zabezpečiť kvalitu dodávaného tovaru. V podstate by malo ísť o kooperáciu všetkých troch článkov dodávateľského potravinového reťazca, aby bol riešený obchodný záujem obchodných systémov, aj problémy slovenského poľnohospodárstva a potravinárstva a aby sa garantovala kvalita pre slovenského spotrebiteľa. Obchodné systémy prejavili záujem a ochotu zvyšovať podiel slovenských výrobkov vo svojich obchodných sieťach. Naše ministerstvo pripravuje aj ďalšie kroky na zvyšovanie podielu slovenských potravín s cieľom zabezpečenia a obnovenia výroby tých produktov, ktoré boli vytlačené z domáceho trhu dovozmi zo zahraničia. Zameriavame sa aj na prvovýrobu, ktorá by dodávala do spracovateľského priemyslu dostatok základných surovín. Politiku v poľnohospodárstve a potravinárstve musíme pripraviť tak, aby sa aj prvovýroba, aj spracovateľský priemysel, revitalizovali a dostali sa na úroveň spred niekoľkých rokov. Nepôjde však o rok alebo dva.

Budeme sa okrem iného snažiť na úrovni EÚ vyrovnať úroveň dotácii poskytovaných na Slovensku na úroveň dotácií poskytovaných "starým" členským krajinám. Od výšky podpory poľnohospodárstva závisí do určitej miery aj výška odbytových cien spracovateľského priemyslu. Pri návrhoch národných opatrení na podporu výrobcov budeme musieť prihliadať aj na pripravovanú Spoločnú poľnohospodársku politiku EÚ, v rámci ktorej sa už pracuje na druhom pilieri. Budeme musieť vychádzať z možností spolufinancovania našich opatrení z prostriedkov EÚ, a kde to nepôjde, budeme musieť pripraviť opatrenia a nájsť finančné prostriedky z vlastných, národných zdrojov na oživenie poľnohospodárstva aj potravinárstva.

Dúfam, že sa nám spoločne podarí zastaviť pokles podielu slovenských potravinárskych výrobkov na pultoch v obchodoch, ba naopak, tento podiel sa bude postupne zvyšovať. Naším cieľom je dosiahnuť zvýšenie podielu predaja slovenských výrobkov v horizonte 5 rokov na 80 %. Cieľom je podporiť výrobu a zamestnanosť, hlavne na slovenskom vidieku, a tiež dosiahnuť národnú hrdosť a úctu k domácim výrobkom a vlastnej práci. Našou úlohou je tiež zabezpečiť vzdelávanie spotrebiteľa o význame kvality potravín vo vzťahu k vyváženej strave a celkovému zdraviu.


* Nedávno ste rokovali s českým rezortným ministrom Petrom Bendlom aj o týchto problémoch, ktoré sme spomínali a sú spoločné pre obidve krajiny. Dohodli ste sa na spoločných postupoch? Môžete ich konkretizovať?
 

Zhodli sme sa, že narastajúca závažnosť problematiky straty konkurencieschopnosti domácej poľnohospodárskej produkcie oboch štátov, či už z dôvodu dotačnej politiky alebo v dôsledku niektorých ustanovení legislatívy EÚ, si vyžaduje spoločný postup v oblasti poľnohospodárstva, aj v sektore výroby potravín. Spoločnými problémami sú aj falšovanie potravín, predaj nekvalitných potravín a klamanie spotrebiteľa. S ministrom Bendlom sme sa tiež dohodli, že s cieľom presadzovania spoločných záujmov budeme akcelerovať vzájomnú spoluprácu medzi partnerskými dozorujúcimi orgánmi, a to hlavne pri aplikácii potravinového práva, zdokonalení a zefektívnení úradných kontrol, riešení negatívnych javov pri uvádzaní potravín na trh a v prístupe k prerokovaniu legislatívy na úrovni EÚ. Naše krajiny budú taktiež prehlbovať vzájomnú spoluprácu pri realizácii opatrení národných akčných plánov na zabezpečenie udržateľného používania pesticídov.


* Na budúci rok sa končí programového obdobie Programu rozvoja vidieka SR 2007 - 2013. Ako ste spokojný s jeho doterajším plnením? Podarí sa do konca obdobia vyčerpať maximum finančných prostriedkov EÚ? Ktoré problémy nám bránili využiť maximum možných investícií?
 

Percento čerpania finančných prostriedkov z Programu rozvoja vidieka SR 2007 - 2013 (PRV SR 2007 - 2013) za uplynulé obdobie za opatrenia osí 1, 2, 3 je vo výške 70 percent, kontrahovanie vo výške 87 percent. V rámci Osi 4 LEADER má 29 miestnych akčných skupín uzatvorené zmluvy, kontrahovanie je vo výške 96 percent z limitu pre dané opatrenie.

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR financuje opatrenia PRV SR 2007 - 2013 prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry, ktorá v súčasnosti vypláca platby pre všetky opatrenia v rámci programového obdobia PRV 2007 - 2013 priebežne, v súlade s lehotami, ktoré sú uvedené v systéme finančného riadenia.


* Poľnohospodári často hovoria o meškajúcich platbách pri finančnej pomoci. Aká je príčina meškania platieb? Nebude sa v budúcnosti už opakovať tento problém?
 

Počas programového obdobia 2007 - 2013 sa začal budovať informačný systém z dôvodu plnenia akreditačných kritérií, ktorý bol spustený v prvom kvartáli 2012. Celý proces budovania a spustenia informačného systému mal za následok meškanie vyplácania žiadostí o platbu. V budúcom programovacom období bude fungovanie informačného systému zabezpečené už od začiatku obdobia, čím chceme predísť tým problémom, ktoré majú dosah na vyplácanie finančnej pomoci. V súčasnosti sa pripravujú viaceré výzvy na opatrenia, ktoré by mali posilniť bezproblémové čerpanie finančných prostriedkov z PRV SR 2007 - 2013. Preto odporúčame oprávneným žiadateľom sledovať webové sídlo MPRV SR a Pôdohospodárskej platobnej agentúry, kde budú zverejnené všetky potrebné informácie k aktuálnym výzvam.


* V roku 2012 sa uskutočnila tretia revízia Regionálneho operačného programu (ROP) v súvislosti s opakujúcou sa kritickou situáciou, ktorá súvisí s nedostatkom finančných prostriedkov. Aké sú výsledky revízie, do akej miery sa podarí naplniť zámery ROP?


Tretia revízia ROP bola zo strany Európskej komisie schválená 11. októbra 2012. Uvedenou revíziou sa nám podarilo opätovne o niečo znížiť schodok týkajúci sa nedostatku finančných prostriedkov v rámci opatrenia 1.1 Infraštruktúra vzdelávania. Zároveň plánujeme kroky na spustenie ďalšej revízie, ktorou by sa mal odstrániť zostávajúci schodok, pričom predpokladám, že globálny cieľ, ako aj jednotlivé čiastkové ciele ROP budú dosiahnuté tak, ako boli na začiatku programového obdobia 2007 - 2013 naplánované.


* Dotácie pre našich poľnohospodárov patria k najnižším zo štátov Európskej únie. V súčasnosti sme na Slovensku svedkami značného úbytku pracovných miest v pôdohospodárstve. Je predpoklad, že v novom programovacom období EÚ na roky 2014 - 2020 sa situácia zlepší?
 

V budúcom programovom období bude cieľom MPRV SR udržať konkurencieschopné poľnohospodárstvo vo vidieckych oblastiach, čo predpokladá zvýšenie zamestnanosti a zlepšenie poľnohospodárskej produktivity. Tento cieľ bude podporený širokou škálou spolupráce v ekonomickej, environmentálnej a sociálnej oblasti. Jednou z priorít EÚ podpory rozvoja vidieka na obdobie 2014 - 2020 je podporovať sociálne začlenenie, znižovanie chudoby a hospodársky rozvoj vo vidieckych oblastiach. Dotácie pre našich poľnohospodárov skutočne patria k najnižším v EÚ. Ako ste konštatovali v otázke, sme v súčasnosti svedkami značného úbytku pracovných miest v pôdohospodárstve. Je predpoklad, že v novom programovacom období EÚ na roky roku 2014 - 2020 sa situácia zlepší. Úbytok pracovných miest v pôdohospodárstve nepozorujeme len v poslednom období, ich počet klesá dlhodobo už od roku 1990. Od uvedeného roka klesla zamestnanosť napríklad v poľnohospodárstve z necelých 300 000 na cca 52 000 pracujúcich, čo znamená, že v minulom roku pracovalo v poľnohospodárstve Slovenska len asi 17,5 percenta z počtu pracujúcich v roku 1990.


* Do akej miery súvisí tento pokes s modernizáciou poľnohospodárskej výroby a so zavádzaním nových technológií?

Táto tendencia len čiastočne súvisí s modernizáciou našich poľnohospodárskych podnikov, skôr súvisí so zmenou štruktúry poľnohospodárskej výroby, ale aj jej poklesom u nás. V rámci pripravovanej koncepcie rozvoja pôdohospodárstva na roky 2013 až 2016, ktorú čoskoro predložíme verejnosti na diskusiu, navrhujeme opatrenia na oživenie poľnohospodárskej, potravinárskej a lesníckej výroby, ktoré budú mať pozitívny dosah na udržanie, resp. rast zamestnanosti v pôdohospodárstve na Slovensku, pričom pri ich realizácii počítame aj s prostriedkami budúceho viacročného finančného rámca EÚ na roky 2014 -2020.


Harmonogram ministra
AGROpodcast Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Nahlasovanie zásob komodít
Kalkulačky
Farmársky manuál SPP 2023 - 2027
Značka kvality
Školský program
Agromapy
EFSA – Temporary FC logo_socials
Integrovaný regionálny operačný program 2014 - 2020
Program rozvoja vidieka SR 2014 - 2022
Operačný program Rybné hospodárstvo 2014 - 2022
PRH 2021-2027
INTERREG V-A SK-CZ
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko
Program cezhraničnej spolupráce na programe Interreg V-A Slovensko-Madarsko
Bestslovakfood